Thursday, August 21, 2008

hikmah sakit..

Adoi...hurmm mungkin itu perkataan utama yang akan keluar tatkala kita di timpa penyakit..
sakit...ada yang menganggap satu ujian...ada juga menganggap itu adalah balasan.... tak kire apa yang sedang kita anggap kan sesungguhnya..sakit itu mempunyai pelbagai hikmah nya..
tanpa kita sedar sakit itu sebenarnya nikmat yang Allah berikan pada hambanya yang terpilih sahaja..sakit itu mampu untuk menyucikan keburukan dan mendidik jiwa kita...

dalam firman Allah..ertinya..“Apa saja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (QS asy Syura: 30)...

Ya Allah...begitu nikmat nya sakit sehingga di hapuskan malah di ampunkan dosa-dosa....apabila kita sabar menghadapinya..
hurmm...aku akui...aku mempunyai sakit...dan tidak sesekali aku mengharapkan simpati daripada orang lain..tetapi aku mahu kita semua menilai...apa kah sudah cukup bersyukur kita pada tiap kurniaan yang telah di berikan pada kita..
Allah mengetahui..malah apa yang dia ujikan adalah yang terbaik pada hambanya..
dan pada waktu kita sakit....kita akan ingat untuk mati...lebih banyak doa yang kita akan pohon..setiap detik juga kita akan sentiasa mengingatinya..


Dalam surat Fushilat ayat 51 Allah berfirman, artinya, “Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka maka ia banyak berdo’a.”


aku sendiri banyak salah nya...aku mebiarkan diri aku hanyut tatkala aku di limpahi dengan nikmat...andai kata sakit ini berlanjutan aku bersyukur ya Allah...kau memberi nikmat..tak terkira harga nya....
sahabat adakah patut kita mengeluh tatkala di berikan sakit...sedang nikmat nya.....pada sakit itu terlalu tinggi...kesabaran kita di uji..malah....keimanan kita juga di uji...
ucapkan Alhamdullilah.....syukur....setiap apa yang kita terima.....sakit...sihat...semuanya adalah nikmat pemberian Allah...insya-Allah....







Related Posts by Categories



No comments:

Related Posts with Thumbnails