Wednesday, August 21, 2013

"bersalin awal" 25 weeks kembar (twin) - Abbas dan arshad (cervical incompetence- rahim lemah)- PART 1

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha mengasihani

Bila tahu diri ni pregnant serious happy.. happy sangat..
Kalau balik kerja naik kereta tuh selalu usap perut borak2x.. and yang best bila rasa first kick baby.. tapi time tuh tak pernah terfikir baby kembar..

Bila scan mesti nampak sorang je.. 2-3 kali scan nampak sorang je..

tapi bila 20 weeks di masukkan ke hospital sbb leaking or tak sedar itu air kencing bermula la tahu rupa-rupanya kembar...

20 weeks admit hospital

Actualy hari tuh balik kerja macam biasa.. bawak kereta lepas je raya tak larat nak naik lrt tercungap2x naik jejantas tuh
last2x decide bawak la kete even kena bangun awal pagi smpai office awal siap bole solat subuh kat office lagi and tidor... tapi sbb taknak la pouch card ni jadi merah.. kita pun datang awal.

Balik rumah borak-borak dengan mak tetiba rasa ada air mengalir.. mintak izin mak nak naik bilik and tgk tak smpai ke blik air mengalir je..
Husband balik and mengadu husband.. tapi decide tak pergi pun hospital bila jam dah pukul 4 pagi this happen again time ni terus jerit kat husband and terus ke ward kecemasan..

Masuk dalam ward,, pagi tuh dalam pukul 8 baru la ada details check up dari pakar o n g

doc "ape masalah awak ni"
"ntah tak tahu leaking kot doc"
doc "hoh baby twin"
"hah?? twin?? tak la.. sorang jela.. scan pun sorang"
doc "twin la... bape kali awak scan.."
"eh doc betul la single.. 3 kali scan nmpak single je"
doc " tak percaya pula... ni hah.. meh sini tgk two head kat tempat scan ni... ni baby satu ni baby dua"
"hah?? eh betul ke doc.. betul ke.. oke ke baby saya.. oke ke?"
doc " eh sabar.. excited ek?? nanti kita tgk satu2x"

perasaan time tuh Allah je yang tahu.. mmg mulut ni and suami tak pernah lepas kata anak kami kembar.. kembar dan kembar.. bile awal2x mengandung.. Allah makbulkan juga

waktu minggu di hari kejadian saya bersalin awal

25 weeks

deman.. batuk.. tuh dah salah satu sign yang tak brape bagus.. muntah saat 25 weeks mmg menyakitkan..
Jumaat plak dapat tahu husband kena heart attack.. nak cari husband satu hospital selayang tuh tak dapat...
menangis saya kat kecemasan tuh..sbb dengan tekanan kat perut Allah je tahu and nak cari husband lagi..

And sabtu tuh...
saya cakap ngan husband saya tak tahan la.. nak pegi kinik.. badan seram sejuk.. yes husband bawak pegi klinik tapi saya tak sempat nk scan sbb tgk doc lelaki..
time tuh firasat saya dah lain sbb perut rasa mcm keras semacam.. should be perut rasa soft bila pegang even kita pregnant...tapi kali ni tak
petang tuh makan ubat , dengan tak dinner saya terus tidor.. and bagun pukul 9 malam lebih kurang..
turun bawah rumah tgk mak metua simpankan saya 3 ulas durian.. saya makan 3 ulas durian tuh rezeki abbas and arshad..

tiba-tiba kaki jadi seram sejuk.. sejuk yang tahap menngigil.. saya panggil husband request bawakkan selimut tebal.. tak mampu bertahan mengigil sya thap tak leh nk berjalan and pegang barang.. dengan gigi pun mengigil.. sya baring kat kusyen...

tetibe jadi badan jadi panas.. sye ckp ngan husband... abg badan panas.. husband setia menanti kat sblh..
amik cooler fever letak kan dahi.. amik kain sejuk letak tak perut.. time kain letak kat perut rasa mcm sepuluh pisau tusuk ke dalam badan sbb terlampau panas tak sanggup nk rasa sejuk...
keadaan ni berlanjutan sehinggai esknya..

husband mandikan saya setelah di paksa.. saya menangis dalam toilet tak tahan saya sejuk.. sejuk Ya Allah.. tak tahan saya..
akhirnya cotraction itu datang... beberapa hari seblm tuh husband ada ckp "kak fida dulu nak branak rasa mcm nak buang air besar tapi tak keluar"
yes itu yang saya rasa.. nk buang air besar tapi bukan nak buang air.. rasa sengugut semakin menjadi2x.. husband bgtau... mentua.. and we rush tuh klinik berdekatan utk confirmkan ini contraction or perasaan demam je

Yes.. doc sahkan ni contraction.. husband rush pegi hospital selayang..

dalam perjalanan.. saya tak henti2x menangis .. sakit bersalin, first time seperti tak di sangka.. dan tak di jangka..
"mak.. sakit mak.. ayah.. sakit ayah"
itu ayat yang keluar selain "Allah.. Allah.. Allah"
sampai kat hospital terus ke tempat bersalin..

Kat situ husband bertekak pulak dengan nurse sbb tiada buku merah.. tapi saya masih bawak kad putih utk check up pakar selayang..
sampai nurse tuh kena tengking baru di benarkan..

sampai kat tingkat 5.. fast treat mmg ada doc india... and nurse.(tgh mengandung juga) mintak saya kencing untuk amik sample..
sempat juga ke toilet..

will sambung.. nextt....


Related Posts by Categories



No comments:

Related Posts with Thumbnails