Thursday, December 11, 2008

bila itu bos dan ini pekeje

bukan mudah nak bangun satu perniagaan....dan itu memerlukan pelbagai teknik dan strategi yang betul berguna dalam satu perkara...kalau salah teknik perniagaan belum mula kita da mula rugi....
tapi apa yang di faham kan oleh pekeje tak sama ngan apa yang di fikirkan oleh pemilik peniagaan..dan kadang2 benda itu tak dapat di fikirkan sama...
ada antara mereka kate pekeje nak keje...mmg nk duit je...
tapi ade jugak org kate bos tahu nk untunng je...benda lain mane nk kira.....
tapi bagi aku bukan nk kata ape..dan bukan sume antara mereka begitu...
semalam aku di mintak oleh ayah aku untuk membantu die uruskan bisnes die...
alhmdullilah... ayah aku mempunyai perniagaan kecil dan kami mempunyai sebuah kedai buku...lokasi memang startegi..tapi nk membangunkan nye bukan sesuatu yang mudah..kalau tiada pengorbanan dari segi masa...dan tenaga kejayaan bukan mudah untuk di capai..
bagi aku walaupown aku tidak la selalu menjenguk kedai ayah aku..tapi ada masa.. pabile aku rase bosan diri ini akan menuju ke sana...sbb byk buku...yang leh di baca..
bukan tujuan untuk lepaskan geram dengan tulis blog..cume tak mengerti ngan apa yang berlaku..sebagai ank pemilik perniagaan sudah pasti aku mengharapkan pekeje ayah aku serius dalam memikul tanggungjawab..mentang aku sudah di suruh ke sana untuk membantu..dah mula nk goyang kaki tak buat keje...
ye aku tahu kamu penat tp adakah kepenatan kamu membenarkan kamu untuk membuat samnil lewa terhadap kerja..yang di pertanggungjawabkan...
layanan pada custemor..bukan mudah nk suwuh org beli barang kita..dan bukan mudah nk kekal kan custemor.... dan aku akui aku ni bukan nk suke tegas2 ngan org..nk tengking2 ngan org...tp jangan la sampai satu tahap yang bleh aku buat mcm tuh...mentang2 aku ni just pemerhati je...so korang leh plak buat benda yang bleh mendatangkan kemarahan..
custemor tuh,...adalah pembawa untung...dari untung kamu akan di bayar gaji..tp kalau kamu tak endah ngan custemor..sapa nk bayar gaji...
dalam idup ni..kita tak sedar bukan mudah nk mencari rezeki...dan bukan mudah nk jadi org berjaya...kadang kita perlu korban kan sesautu untuk dapat kan sesuatu..dan itu betul2 menguji keupayaan kita..
so fikirkan la....jika kebajikan kamu terabai....sebagai pekeje..jangan protes melalui custemor..tapi protes dengan cara yang betul..
orang kate...kita ni ada adat..guna la cara yang betull.....

Related Posts by Categories



No comments:

Related Posts with Thumbnails