Friday, January 15, 2010

picisan: geli.. trauma.. fobia... alergic..

dulu aku pernah merungut seorang custemor cina yang datang kedai ayah aku.. tapi sangat takut bila ade seekor kucing duduk berhampiran dengan die... kalau boleh die nak jauhkan diri daripada binatang tuh..

sekarang apabila aku hadapi sendiri perasaan fobia.. geli dengan sesetengah binatang baru aku paham betapa teruknye perasaan itu. dan hanya orang yng mengalaminya akan paham.. tak kire sedaya mana usaha mereka-mereka untuk meningkatkan semangat aku untuk tidak takot lagi die binatang yang jauh lebih kecil itu seolah2x tak berhasil..

mungkin akan jadi sangat kelakar..
apabila.. aku sanggup tak pergi tandas bila aku tgk binatang yang aku tak suke itu (lipas) ade kat dinding bilik air....

aku sanggup menjerit sekuat hati bila binatang tuh tetibe ade terbang dan mendarat di baju aku...

tapi yang lebih dasyat lagi.. bila.. aku kemaskan periuk yang berisi lauk semalam yang dah patut di basuhkan. tnpa di sedari ade binatang tersebut yang sudah mati.
tahu ape yang berlaku.. badan aku akan berpeluh... geli... dan aku mula tak kuat semangat. tapi aku gagah kan juga. tapi dengan ambil benda yang lebih panjang.. padahal die dah mati beb... tapi tak leh beb.. aku leh pengsan sbb aku sangat geli..
itu kisah binatang..

kisah kemalangan...
tahun lepas aku leh kategori kan tahun excident bagi aku.. dua kali berlaku dalam mase sebln.. dan lebih teruk.. ade sampai cedera...
dan perkara itu telah membuat aku fobia.. aku sentiasa tk confident dah nak bawak kete. takut2x. takut2x kete semakin rapat dengan aku.. takut kete belakang tak sempat break.. takot moto tak nampak aku.. dan sebagainya..

dan sampai hari ni... aku lebih rela pusing jauh dari ikut jalan yang berlakunye kemalangan tuh.. nampak mcm benda simple tapi aku je yang tahu..

perluke aku buat terapi..
duduk dalam rumah yang penuh dengan binatang tersebut. atau bagaimana.. aku pun tak tahu. cume orang yang mengalami je akan faham.. bahawa perasaan yang sebigini bukan sesuatuyang di minta2x atau bukan di sengajakan.. ianya lahir berdasarkan pengalaman lampau...

harap aku lebih kuat semangat insya-Allah

Related Posts by Categories



No comments:

Related Posts with Thumbnails