Monday, August 31, 2009

bile salah faham

assalamualaikum
(selamat menyambut hari kemerdekaan)

selisih faham antara rakyat malaysia ngan indonesia bukan la satu benda yang baru...
malah ianya menjadikan aku tertarik dengan apa yang belaku di kedutaan malaysia di indonesia yang menerima panggilan bom palsu di kediamannya angkara daripada salah faham berkenaan dengan tarian pendet yang berasal daripada indonesia..

aku dengan rasa ingin tahu cuba mencarinya di YOUtube untuk tahu dengan lebih baik lagi





mgkin benda ini di sensasikan.. sedang malaysia dan indonesia adalah negara yang agak sama budayanya. seperti batik dan juga pelbagai lagi ada budaya yang hampir sama dengan malaysia..
apa yang menariknya. tarian pendet itu di letakan oleh pihak lain untuk iklan bukannya sepenuhnya didalam dokumentari.
mgkin ada antaranya kedua buah negara tidak faham maksud iklan atau dokumentari..
ape yang jelas.. pihak discovery channel juga harus lah memberi penjelesan serba sedikit jika ianya betul iklan itu tidak di lakukan oleh pihak indonesia..
aku akui semangat kenegaraan di indonesia sgt tinggi kalau hendak di bandingkan di malaysia..
dulu ade kes yang pakai bendera malaysia dengan berkemban.. ada salah seorang rakyat Indonesia yang baik dengan aku.. kata kalau kat indonesia ada perempuan cuba buat mcm tu di indonesia. perempuan tuh dah lama kena bunuh ngan org indonesia...

Related Posts by Categories



3 comments:

Amin-MASSA said...

Salam...

Sebenarnya ku tak berapa faham kenapa Indonesia suka cari pasal dengan kita?

Macam-macam isu mereka timbulkan seperti isu Ambalat, batik, dan terbaru tarian pendet.

Padahal, mereka pun banyak menimbulkan masalah di Malaysia seperti isu PATI yang tidak ada kesudahannya.

Malaysia dan Indonesiakan satu serumpun. Jadi, tidak payahlah hendak bergaduh!

fira said...

bukan sume nye mcm tuh... ade gak org2x dari negara kita yang mcm tak puas hati dengan dorng.. same je dua2x.. tapi kalau kite ni adalah org yang bijak pandai tak perlu kot nk selalu bergaduh ke ape ke..
cume org yang tak leh pikir jauh je yang selalu duduk dalam lingkungan mereka..
aku.. akui aku suke makanan indonesia.. pakai tudung indonesia.. dgr lagu indonesia...
but aku tak suke juga if dorng tak hormat negara kita.. tapi kalau dorng dh tunjuk diri dorng mcm tuh.. nape kite nk ikut same..
"takan kite nmpak org gile.. kite pown nk kena jadi gile" kena jadi rasional la...

cik farra said...

betol2 :)

Related Posts with Thumbnails