bagaimana caranye untuk kita jual barang pada pelanggan..
kalau barang itu memerlukan kita untuk menerangkan kepadanya...
kalau kita nk jual nasi lemak apa yang selalu nya bermain di kepale kita...
sambal yang sedap?? nasi yang cukup lemaknya?? layanan istimewa?? dan juga.. hurmm kebersihan yang superb..??
sudah pasti kita cuba untuk memastikan ciri-ciri di atas tuh ada.. dan itu terus boleh menarik minat orang untuk menjadi pelangga kita..
konsep mengikat pelanggan ni dah jadi kebiasan bagi orang yang biasa menjadi peniaga.. "kita ingat pelangan tersebut..bila die lalu kita saran kan benda yang sama yang biasa die beli"
katekan la.. seorang budak datang selalu beli majalan remaja....
bile dua minggu lagi die lalu depan kedai kita.. ayat kita guna "dik remaja yang baru dah kuar"
confirm adik itu akan datang ke kedai kite. walaupun serba salah.. nk beli ke tak nak
begitu juga dalam istilah bercinta.. bagaimana nak membiarkan orang "membeli" cinta kita...
cukup kadarkah dengan berkelakukan baik.. tapi saya akui kunci utama untuk menarik minat orang adalah berkelakuan baik...
try to be kind person then that will encourage person to close with you..
tapi bagaimana dengan mereka yang langsung tiada stratergi ini... die mmg dari dulu sampai sekarang tak pernah jadi baik.. nakal je memanjang..
jadi apa yang nak buat...
itu la name nye strategi dalam perniaga..
"kedai orang tuh bukan sedap sangat"
tapi kenapa kedai die ramai orang makan??
kebersihan dia.. gaya die.. penarik dia.. percakapan die.. keramahan dia
dan itu dah mula menjadi seseorang itu laku dari orang lain...
cinta itu bukan untuk di perdagangkan tetapi untuk di nilai kualitinya...
No comments:
Post a Comment